آخوند آنلاین

تراوشات فکری یه بنده خدا در باب دین ، سیاست ، فرهنگ و ...

آخوند آنلاین

تراوشات فکری یه بنده خدا در باب دین ، سیاست ، فرهنگ و ...

این وبلاگ متعلق به یه بنده خداییه که میخواد یه چیزایی بنویسه و منتشرش کنه ولی هم یه کمی می ترسه هم یه کمی امیدواره.
به هر حال می نویسه و از هیچ کسی هم نمی ترسه . چرا که اگر بخواد بترسه باید از عالم بترسه.پس نمی ترسه.
یا علی

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

در یک تقسیم بندی استعمار به سه دسته کلاسیک یا سنتی ، نو و فرا نو تقسیم می شود.

استعمار کلاسیک یا سنتی به شیوه استعماری گفته می شود که از یک کشور به کشور دیگری لشگر کشی می شد و آنجا را تحت سیطره وتسلط خود در می آورد . استعمار گران با توجه به هزینه های این نوع استعمار آن را کنار گذاشتند و شیوه ی جدیدی را انتخاب کردند که به آن استعمار نو می گویند .

در این روش به جای لشگرکشی و ... حاکمی دست نشانده از طرف خود برای حکومت ها انتخاب می کنند که منافع استعمارگران را تامین کند . روش دوم استعمار نیز به خاطر حس عدم پذیرش و امتناعی که در مردم نسبت به چنین حکامی به وجود می آمد کنار گذاشته شد و روش سوم ایجاد و انتخاب شد که در آن به جای تسخیر کشور یا انتخاب حاکم ، قلب ، جان ، دل و روح افراد را تسخیر خود می کنند و از هر شخص یک بنده مطیع می سازند .یکی از مهم ترین ابزارهای آن رسانه است که انسان را به تسخیر می کشاند .

کشور ما جزء کشورهایی است که استعمار کلاسیک را در استعمار انگلیس تجربه کرده است . استعمار نو را نیز در زمان رضا خان تجربه کرده است . اما برای فهم وجود یا عدم نوع سوم باید امر را به کلان و خرد تقسیم کرد .

در بخش کلان باید به عموم مردم و سبک زندگی آنها در مسائل مختلف نگاه کرد . مردمی که از مستعمرات چنین حکومت هایی هستند ، در تمام زندگی اسیر دست استعمارگر هستند . در بخش خرد نیز به سبک زندگی تک تک افراد باید نگریست . به عبارت بهتر امری شخصی است . برای مثال به سبک و روش استفاده اشخاص از رسانه و ... بستگی دارد . اگر استفاده ی سوء از آن می کند معلوم است که از مستعمرات است وإلّا فلا.

الغرض : امروز زن و مردی را دیدم که در یک خودرو مگان نشسته بودند و آن زن سگی را روی پای خود نشانده بود . درون خودرو هم اثری از فرزند نبود . آن خانم مدام در حال نگاه به اطراف بود که من از نگاهش درخواست توجه به سگ را متوجه شدم.

حال در این فکر هستم کشور ما در استعمار سنتی و و نو با اخراج استعمارگر و حاکم دست نشانده خوب عمل کردیم ولی که نکند ما جزء کشورهایی هستیم که هر سه نوع استعمار را تجربه کرده است؟ نظر شما چیست؟


پانوشت: تقسیم بندی فوق بر اساس کتاب استعمار فرانو نوشته آقای واعظی انجام شده است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۳ ، ۲۰:۴۰
علی معینی


بسمه تعالی

یک سری توهماتی در ذهن من در حال جولان هستند که نمی دانم درست هستند یا اشتباه ولی نمی توان گفت که اینها به کل غلط هستند یا امکان واقعی بودنشان کم است لذا شاید ذکر آنها خالی از لطف نباشد.

توهم توطئه 1

برای من جالب  است بدانم چرا در سالی که مزین به نام اقتصاد و فرهنگ .... است و سال های قبل ما نیز به نام هایی نظیر تولید ملی ، کار و تلاش مضاعف و ... بوده است چرا صحبت اول مسئولین از بی کیفیت بودن محصولات داخلی است؟

برای مثال در چند ماه گذشته همه رسانه ها صحبت از بی کیفیت بودن خودروی داخلی و لزوم کنار کذاشتن آن می کنند . حتی رسانه های جزئی و کوچک ، مجریان ضعیف رادیو و تلویزیون ، مجریان برنامه های غیر مرتبط با خودرو نیز صحبت از بی کیفیت بودن آن می کنند .

شاید در جواب بگویید که مگر اشتباه گفته اند ؛ صحبت بسیار درستی کرده اند و ... .

من هم مثل شما به همین مسأله (بی کیفیت بودن)اذعان دارم ولی آنچه در ذهن من می چرخد این است که مگر قبلاًً خودروی داخلی با کیفیت بود یا اینکه خودروهای ایمنی بودند ؟ پس چرا الان و در این وضعیت ، مباحث کیفیت خودروی داخلی مطرح است ؟

در جستجوی جواب ابتدا باید اصل و ریشه مالکیت خودرو سازی های داخلی را پیدا کرد که به جایی جز دولت بر نمی گردند . مالکیت بخش اعظمی از شرکت های خودروسازی داخلی به دولت برمی گردد لذا بحث بی کیفیت بودن خودروها نیز به خود دولت برمی گردد . پس در صورت اراده دولت بر با کیفیت شدن آنها ، نیاز به یک دستور مستقیم است و بر فرض عدم مالکیت نیز ، دستور وزارت صنعت برای با کیفیتی ، آنها کفایت می کند چرا که آنها ملزم به تبعیت از چنین دستوری هستند و بر فرض عدم تبعیت نیز فشار بر آنها بر افزایش کیفیت چاره ساز چنین مسأله ای می باشد .

با توجه به مطالب قبل ، وقتی دولت به خودروسازها انتقاد می کند ، در واقع به خود انتقاد کرده است و هیچ کسی به خود انتقاد نمی کند مگر اینکه قصد و غرضی را در سر داشته باشد .

در چنین حالتی من 3 جواب برای این مسأله بیشتر نیافتم که به طور مختصر بیان می کنم :

1- هدف دولت از این انتقادات ، ایجاد موجی ملی برای کنار زدن تولید داخلی و فشار مردم برای وارد کردن خودروهای خارجی به کشور است که در چنین حالتی تولید ملی ( هرچند بی کیفیت ) به کل از بین می رود و دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد درون زا و تاکیدات ایشان در تکیه کردن بر ظرفیت داخلی از بین می رود و با این کار مقابله ای غیر مستقیم با دستورات ایشان آغاز می شود . در این بین نیز افراد سودجو از آب گل آلود ماهیان خود را می گیرند ؛ همان طوری که اخیرا نهاد ریاست جمهوری اقدام به خرید خودروی خارجی و ... کرده است .

2- همانطوری که می دانید توافق سعد آباد که منجر به تعطیلی نیروگاه های هسته ای ما شد در قبال موافقت با الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) انجام شد که از شروط پیوستن به این سازمان جهانی برداشتن حق گمرک و عدم حمایت از تولید داخلی است .

به نظر می رسد مسئولین عزیزمان تلاش هایی در آن حد را نتوانسته اند بی خیال شوند لذا به دنبال هموار کردن مسیر الحاق به این سازمان جهانی هستند .

به همین منظور تلاش های زیادی می شود تا گمرک برداشته شود و مسیر ورود خودروهای خارجی به کشور هموار شود و این مقدمه ای برای ورود دیگر اجناس به صورت مستقیم به بازار داخل است تا الحاق به این سازمان به درستی انجام شود ؛ هرچند به قیمت نابودی تولید داخلی باشد .

3- شاید بتوان مورد سوم را تلفیقی از دو مورد قبل دانست به این صورت که مقام معظم رهبری کسی بود که موافق با الحاق ما در این شرایط نبود زیرا اقتصاد ما به حد عالی نرسیده است ؛ لذا با این کار ابتدا به دنبال تقابل با ایشان و در مرحله بعد الحاق به این سازمان هستند .

این مطالب ساخته پرداخته یک ذهن است و امکان دارد که به کل غلط باشد اما احتمال آن دور از منظر نیست . انسان عاقل نیز احتمالات را دور نمی ریزد و همه آنها را در نظر می گیرد و به قضاوت در مسائل می پردازد .

یاعلی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۰۹
علی معینی