آخوند آنلاین

تراوشات فکری یه بنده خدا در باب دین ، سیاست ، فرهنگ و ...

آخوند آنلاین

تراوشات فکری یه بنده خدا در باب دین ، سیاست ، فرهنگ و ...

این وبلاگ متعلق به یه بنده خداییه که میخواد یه چیزایی بنویسه و منتشرش کنه ولی هم یه کمی می ترسه هم یه کمی امیدواره.
به هر حال می نویسه و از هیچ کسی هم نمی ترسه . چرا که اگر بخواد بترسه باید از عالم بترسه.پس نمی ترسه.
یا علی
۰۲ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۵۳

تیر خوردن بر قلب شهید رجایی

باسمه تعالی

نقل شده که شهید رجایی طبق برنامه ای باید از خبرگزاری جمهوری اسلامی دیدن می کرد. به محض ورود آقای رجایی، عکاسانی که در ساختمان جمهوری اسلامی حضور داشتند بر اساس حرفه ی خود شروع به عکاسی از زوایای مختلف کردند. در این بین فلش دوربین ها نیز پی در پی بر ساختمان نور می انداخت. ناگهان شهید رجایی با اشاره دست از آنها خواست دست نگه دارند. سپس گفت: بر اساس سیاست رژیم گذشته تا کنون اکثر نیازهای ما از سایر کشورها وارد می شود. جنگ هم بر مشکلات ما افزوده است. همین فیلم هایی که شما مصرف می کنید از خارج وارد می شود. اگر می گوییم ما وظیفه داریم در کلیه امور صرفه جویی کنیم، این یک شعار نیست و اگر ما به مردم می گوییم در زندگی شخصی به صرفه جویی اهمیت بدهند و خانواده ها به این موضوع حیاتی اجتماعی عادت کنند، در این مورد خودِ ما نیز مسئولیت داریم و شما که نقش پیام رسانی در جامعه را دارید بیش از دیگران باید این امر مهم و حساس را رعایت کنید. چه لزومی دارد در یک مراسم این چنینی این قدر عکس بگیرید؟ هریک از شما با نور فلش هایتان یک تیر به قلب من می زنید. چرا ملت باید تاوان ریخت و پاش های اضافی من و شما را بدهد؟(1) بعد از آن جلسه در نامه ای خطاب به کارکنان دولت نوشت: برای تداوم انقلاب، احتیاج به کار و تولید بیشتر از یک سو و هزینه و مصرف کمتر از سوی دیگر می باشد. انقلاب، فقط با شعار و تظاهر، قوام و تداوم نمی یابد. لذا هرچه بیشتر کار و تولید و هرچه کمتر خرج و مصرف برای بیت المال ایجاد بکنیم. امید است با اجرای مورد فوق، خواست امام عزیزمان را که رسیدن به خودکفایی است، جداً تعقیب کنیم.

الغرض از دو ماجرای فوق درس های مختلفی می توان گرفت که به آنها اشاره می شود :

1- در نگاه سطحی نیز مبارزه با اسراف در کلام ایشان فهمیده می شود چرا که خداوند می فرماید : إن الله لایحب المسرفین. در ادارات و سازمان های زیر مجموعه ی دولت در بسیاری از موارد به ملی بودن سرمایه ها بی توجهی شده و در مواردی نیز با بخشنامه هایی وجهه قانونی به اعمال خود که خلاف اقتصاد مقاومتی است نیز می دهند کما اینکه در ساخت استخر و سونای ساختمان ریاست جمهوری این مورد ثابت شد.(2)همانطور که پیداست این مورد یا مواردی از قبیل ریخت و پاش های جشن همسر رییس جمهور(3) مصداق بارز اسراف هستند. به همین میزان در توضیح اسراف های صورت گرفته بسنده می شود.

2- لزوم توجه به تولید داخلی و رسیدن به نقطه ی خودکفایی . از مواردی که کشوری را از عقب ماندگی نجات می دهد ، تولید ملی و داخلی آن کشور است . اگر کشوری خود را محدود به اقتصاد تک یا چند محصولی کند ، نشان دهنده این است که کشوری عقب مانده است . لذا در کتب علوم سیاسی ، اقتصاد تک محصولی که عمدتاً در محصولات معدنی و کشاورزی است را یکی از نشانه های کشورهای جهان سوم شمرده اند. این خصوصیت را با عنوان تمرکز صادراتی بیان کرده اند.(4) عده ای برای رهایی از عقب ماندگی ، خام فروشی را تجویز می کنند برای مثال وزیر نفت می گوید : ما به هر قیمتی تولید نفتمان را افزایش می دهیم و راهی جز این نداریم، این سیاست وزارت نفت نیست و سیاست دولت است(5) . در اظهارات قبلی خود نیز گفته بود : اگر تحریم ها برداشته شود، ظرف دو ماه صادرات ایران دو برابر و کاهش درآمدها جبران می شود.(6) با برداشته شدن تحریم ها علیه ایران اتفاق های زیادی رخ می دهد و پیش بینی می شود که افزایش صادرات یک میلیون بشکه ای نفت خام ایران پس از لغو تحریم ها، تاثیر زیادی بر قیمت نفت خام و بازارهای جهانی نداشته باشد.(7) اگر سیاست شخص وزیر و دولت محترم ، افزایش خام فروشی باشد ، توجه کردن به این امر مهم است که رهبر معظم انقلاب تاکید صریحی بر عدم خام فروشی و توجه به خارج از کشور دارند و کلید حل مشکلات را توجه به ظرفیت های داخلی نظام می دانند. تا جایی که فرمودند : کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست ، در داخل کشور است (8) و در ابتدای سال 92 نیز بیان کردند : اقتصاد ما دچار این اشکال است که وابسته‌ی به نفت است. ما باید اقتصاد خودمان را از نفت جدا کنیم؛ دولتهای ما در برنامه‌های اساسیِ خودشان این را بگنجانند. من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم  کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاههای نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان "تکنوکرات" لبخند انکار زدند که مگر می شود!؟ بله، می شود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد. وقتی برنامه‌ی اقتصادی یک کشور به یک نقطه‌ی خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ی خاص تمرکز پیدا میکنند.(9)

با تعمق در کلام این شهید بزرگوار می توان فهمید به جای استفاده کالای خارجی ، باید به سمت تولید ملی حرکت کرد . به جای واردات بی رویه _در هر دولت و یا زمانی که باشد_ ، بایدتمرکز خود را بر تولید کالاهای ملی منعطف کرد .

3- ضروری بودن استفاده از کالاهای تولید ملی در صورت وجود آن. مشهور است که مردم ژاپن بعد از اتمام جنگ جهانی دوم علی رغم امکان خرید کالاهای خارجی و کفش های چرم امریکایی ، رو به آنها نیاورده و خرید و استفاده کفش چوبی را بر آن ترجیح دادند . از این قبیل موارد ، موجبات شکوفایی این کشور را فراهم کرد. کالاهای ملی بسیار زیادی وجود دارند که نه تنها در بین مردم استفاده کمی از آنها می شود ؛ حتی مسئولین و ادارات دولتی نیز تمایلی به استفاده از آنها ندارند . در مواردی ترجیح می دهند کالای بی کیفیت خارجی بخرند ، ولی با خرید خود حمایت از تولید ملی نکنند .

4- تلاش و کار مضاعف و دوری از مصرف گرایی. این مورد به خصوص در دوران جنگ اهمیت بیشتری پیدا می کند . در شرایط تحریم که کمتر از جنگ نیست نیز، این رویه باید ادامه پیدا کند. تلاش مردم و مسئولین در همه موارد می تواند راهگشای ملت ها باشد که مردم ما نیز از آن مستثنی نیستند. متاسفانه مسئولین ما نشان داده اند انسان های ایستایی هستند و تمام تلاش خود را برای رفع تحریم کرده اند که شاید شرایط عوض شود . به عبارت دیگر کلید حل همه مشکلات کشور را رفع تحریم می دانند تا جایی که مشکل آب و هوا و .... را هم مرتبط با آن می دانند. با این شرایط امیدوار بودن به تغییر در چنین کشوری شاید اشتباه باشد؛ زیرا مسئولین امر به جای تلاش چند جانبه ، فقط منتظرند تحریم ها را رفع کنند تا شاید فرجی حاصل شود.

5- اهمیت پیشتازی مسئولین نظام در صرفه جویی و دوری از شعار بدون عمل. وقتی ایشان می گویند عکس نگیرید و اسراف نکنید ، این خود نشانگر شعار زده نبوده چنین شخصیتی است ؛ چرا که ابتدا خواستار عدم اسراف در سطوح بالا است .به عبارت دیگر طبق قول مشهور ، الناس علی دین ملوکهم. وقتی دولتمردان فقط شعار بدهند و خالی از عمل باشند ، نباید انتظار داشت مردم آن کار را انجام بدهند ؛ هرچند مردم ما ثابت کرده اند در بسیاری از موارد بهتر از خواص عمل کرده اند.

6-  لزوم درک و اطاعت دستور امام امت در پیگیری مسائل مختلف. همانطور که از متن نامه پیداست ، پیرو دستور امام خمینی رحمت الله علیه مبنی بر لزوم خودکفایی ، درک صحیحی از خواست ایشان صورت گرفته و دستور توقف عکس گرفتن هم در راستای همان است . در این خصوص باید متذکر شد ، اگر امام امت دستور به توجه به ظرفیت های داخلی، جداسازی اقتصاد کشور از نفت، مبارزه جدی با فساد و ... می دهد وظیفه مسئولین محترم ، فهم دستور و اطاعت از آن است.

با توجه به موارد فوق و مصادف شدن با هفته ی دولت که هیأت دولت، امسال هم جهت تجدید میثاق با امام امت و آرمان هایشان در مرقد مطهر ایشان حاضر شدند ، به نظرمی رسد بذل توجه به موارد فوق جهت یادآوری به هیأت محترم دولت خالی از لطف نباشد.

(1) (1) خاطراتی از شهید رجایی ص96

(2)   (2)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930119000796

(3)   (3)http://jahannews.com/vdcbssbfzrhbs9p.uiur.html

(4)   (4) مسائل سیاسی اقتصادی جهان سوم، دکتر احمد ساعی ، ص 196

(5)   (5)http://alef.ir/vdcjxye88uqehiz.fsfu.html?290542

(6)   (6)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930830000222

(7)   (7)http://www.presstv.ir/DetailFa/2015/03/16/402140/Iranoil

(8)   (8)http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29566

(9) http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=22233

نظرات  (۲)

سلامی چو بوی خوش آشنایی
دوست عزیز وبلاگ " احمدی نژاد برای همه" با هدف آشنایی  درست همه ی مردم شریف ایران با دکتر احمدی نژاد آغاز به کار کرد.
قدم در چشم ما می گذارید.
www.dolat10.blog.ir
۱۲ مهر ۹۴ ، ۰۹:۳۴ یک بیسواد افراطی منحرف
این چیزهایی که شما می گویید اولا صرفا شعار و قطعنامه است و با برنامه خیلی فرق دارد. واقعا چطور می شود جلوی اسرزاف را گرذفت وقتی در فرهنگ ایرانی اسراف امری پسندیده است و ریخت و پاش و رفیق و بازی و نظایر آن جزیی از پرستیژ هم ایرانی است؟
ثانیا: چطور دم از خودکفایی می زنید در حالی که با منطق علم اقتصاد اینکار امری غیر کارشناسی تلقی می شود؟ توضیح اینکه  در آنچه علم اقتصاد نامیده می شود - که تمامام بر مبنای بازار آزاد است- اساسا خودکفایی معنایی ندارد و تعلیمات منسوخ مرکانتالیستها محسوب می شود. با تفکر بازار آزاد وقتی واردات ارزانتر و به صرفه تر از تولید است شما باید وارد کنید به جایی آنکه تولید کنید! و این دقیقا همان تفکر زنگنه بود و هست که می گفت نیازی به توسعه پالایشگاهها و بنزین نیست و
بهتر است وارد کنیم! یا تفکر روحانی است که علنا خودکفایی کشاورزی را به صرفه نمی داند و واردات را ترویج می کند.
پس حداقل پیشنیاز قطعنامه های شما مبارزه با اقتصادانان است. اساساسا اقتصاد علم نیست. یک ایدئولوژی بسیار کثیف و شیطانی است. 
این به اصطلاح علم البته یک پیشفرض دارد ویک نتیجه. پیشفرضش اینکه اساسا تلاش برای داشتن استقلال بی معتی است و شما باید هرکاری بکنید که تحریم نشوید ولو به قیمت رها کردن همه هویتتان. این تفکر می گوید صرفا کسب سود اهمیت دارد و کاری که سو ندارد احمفانه است. با این تفکر البته باید اروند را هم می دادید برود چون عایدات صدسال اروند جبران خسارت یکسال جنگ را نمی کرد.
دولت فعلی با همین تفکر در حال نابود کردن دستاوردهای هسته ای و فضایی است و فاجارها هم با همین تفکر هرات را دادند و یا پهلویها بحرین را .چرا جنگیدن برای آن چیزها به صرفه نبود.
می بینید که در این تفکر اقتصاد مقاومتی اساسا پوچ و بی معنا محسوب می شود.
اما نتیجه این تفکر تبدیل شدن به صادرکننده موادخام است چرا که همیشه
تولید موادخام و واردات ارزانتر از از تولید در داخل تمام می شود. لهذا
ایرانی باید عجالتا نفت بفروشد و کالا وارد کند.

متاسفانه حقیقت درست برخلاف تعلیمات اقتصادانان بازار آزاد است. 
ژاپنیها ؛ رویکردی مرکانتالیستی را در پیش گرفتند
و با آنکه فاقد مواد معدنی بودند در تولید بیشتر محصولات مورد نیاز خود
خودکفا شدند.
اما ما در ایران راه اقتصاد بازار را رفتیم و یا هرگاه قصد خودکفایی
داشتیم آن را به دست همین حضرات اقتصادخوانده سپردیم! نتیجه اینکه مثلا برای خودکفایی کندم به جای سرمایه گذاری روی بهینه سازی خاک و روشهای آبیاری- که گران تمام می شد- راه راحت افزایش زمینهای زیر کشت غرقابی را انتخاب کردیم و همه تالابها و سفره آبهایمان را نابود کردیم. بعد  گفتند خودکفایی در کشاورزی ممکن نیست!!!

از همه درد آورتر اینکه آن وقت  می آییم و می بینیم که در همه رسانه ها همین اقتصادانان خبیث ایرانی - لعنهم الله - دارند می وید دلیل موفقیت ژاپن رابطه با آمریکا بوده است!!!!
پاسخ:
با سلام
احسنت.
پیش نیاز تمام این مباحث اصلاح خود و فرهنگ مردم است و پیش نیاز آن نیز تقواست.
تقوا نیز فقط ترس از خدا برای جهنم نیست. 
تقوای شخصی در همه ی امور لازم است چرا که منجر به حق گویی و در مسیر درست حرکت کردن است که نمونه های بی تقوایی را خودتان در متن ذکر کردید.
ممنون از نظرتان
یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی