آخوند آنلاین

تراوشات فکری یه بنده خدا در باب دین ، سیاست ، فرهنگ و ...

آخوند آنلاین

تراوشات فکری یه بنده خدا در باب دین ، سیاست ، فرهنگ و ...

این وبلاگ متعلق به یه بنده خداییه که میخواد یه چیزایی بنویسه و منتشرش کنه ولی هم یه کمی می ترسه هم یه کمی امیدواره.
به هر حال می نویسه و از هیچ کسی هم نمی ترسه . چرا که اگر بخواد بترسه باید از عالم بترسه.پس نمی ترسه.
یا علی
۱۷ شهریور ۹۳ ، ۲۰:۴۰

ایران استعمار شده

در یک تقسیم بندی استعمار به سه دسته کلاسیک یا سنتی ، نو و فرا نو تقسیم می شود.

استعمار کلاسیک یا سنتی به شیوه استعماری گفته می شود که از یک کشور به کشور دیگری لشگر کشی می شد و آنجا را تحت سیطره وتسلط خود در می آورد . استعمار گران با توجه به هزینه های این نوع استعمار آن را کنار گذاشتند و شیوه ی جدیدی را انتخاب کردند که به آن استعمار نو می گویند .

در این روش به جای لشگرکشی و ... حاکمی دست نشانده از طرف خود برای حکومت ها انتخاب می کنند که منافع استعمارگران را تامین کند . روش دوم استعمار نیز به خاطر حس عدم پذیرش و امتناعی که در مردم نسبت به چنین حکامی به وجود می آمد کنار گذاشته شد و روش سوم ایجاد و انتخاب شد که در آن به جای تسخیر کشور یا انتخاب حاکم ، قلب ، جان ، دل و روح افراد را تسخیر خود می کنند و از هر شخص یک بنده مطیع می سازند .یکی از مهم ترین ابزارهای آن رسانه است که انسان را به تسخیر می کشاند .

کشور ما جزء کشورهایی است که استعمار کلاسیک را در استعمار انگلیس تجربه کرده است . استعمار نو را نیز در زمان رضا خان تجربه کرده است . اما برای فهم وجود یا عدم نوع سوم باید امر را به کلان و خرد تقسیم کرد .

در بخش کلان باید به عموم مردم و سبک زندگی آنها در مسائل مختلف نگاه کرد . مردمی که از مستعمرات چنین حکومت هایی هستند ، در تمام زندگی اسیر دست استعمارگر هستند . در بخش خرد نیز به سبک زندگی تک تک افراد باید نگریست . به عبارت بهتر امری شخصی است . برای مثال به سبک و روش استفاده اشخاص از رسانه و ... بستگی دارد . اگر استفاده ی سوء از آن می کند معلوم است که از مستعمرات است وإلّا فلا.

الغرض : امروز زن و مردی را دیدم که در یک خودرو مگان نشسته بودند و آن زن سگی را روی پای خود نشانده بود . درون خودرو هم اثری از فرزند نبود . آن خانم مدام در حال نگاه به اطراف بود که من از نگاهش درخواست توجه به سگ را متوجه شدم.

حال در این فکر هستم کشور ما در استعمار سنتی و و نو با اخراج استعمارگر و حاکم دست نشانده خوب عمل کردیم ولی که نکند ما جزء کشورهایی هستیم که هر سه نوع استعمار را تجربه کرده است؟ نظر شما چیست؟


پانوشت: تقسیم بندی فوق بر اساس کتاب استعمار فرانو نوشته آقای واعظی انجام شده است.

نظرات  (۱)

خوب

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی