آخوند آنلاین

تراوشات فکری یه بنده خدا در باب دین ، سیاست ، فرهنگ و ...

آخوند آنلاین

تراوشات فکری یه بنده خدا در باب دین ، سیاست ، فرهنگ و ...

این وبلاگ متعلق به یه بنده خداییه که میخواد یه چیزایی بنویسه و منتشرش کنه ولی هم یه کمی می ترسه هم یه کمی امیدواره.
به هر حال می نویسه و از هیچ کسی هم نمی ترسه . چرا که اگر بخواد بترسه باید از عالم بترسه.پس نمی ترسه.
یا علی

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسمه تعالی

برخورد مردم با مجهولات خود ،بسته به ایمان و ترس از عواقب عمل متفاوت است . در این میان افرادی یافت می شوند که بدون در نظر گرفتن نتایج کار و سخنان خود ، مجهول خود را قضاوت و حکم مورد نظر را ثابت می کنند . در پاره ای از مواقع ، انسان ها بدون ذره ای علم ، مشغول قضاوت انسان ها بر اساس منافع حزبی و غیر حزبی می شوند .

خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند : وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولئکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا. از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند .(1) در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز آمده : المؤمنُ اعظمُ حرمه من الکعبه. حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است. بر همین اساس در ‌قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری تبصره 1 ماده 188 آمده : خبرنگاران رسانه‌ها می‌توانند با حضور در دادگاه از جریان رسیدگی گزارش مکتوب تهیه‌کرده و بدون ذکر نام یا مشخصاتی که معرف هویت فردی یا موقعیت اداری و اجتماعی شاکی و مشتکی‌عنه باشد منتشر نمایند. تخلف از حکم قسمت اخیر این تبصره در حکم افترا است. ( اصلاحی ‌ مصوب ۲۴/۳/۱۳۸۵)

در طرف مقابل افرادی نیز از قاعده ی محترم بودن آبرو مستثنی هستند ؛ لذا در نامه ای از امام علی علیه السلام به فرماندار اهواز آمده : وقتی نامه ام را خواندی ابن هرمه را از نظارت بازار برکنار و بازداشت کن و به مردم خبر بده و از مردم بخواه تا هر که شکایتی از او دارد مراجعه کند و به همه کارمندانت در بخش های اهواز دستور مرا در مورد ابن هرمه اعلام کن . مبادا در آن کوتاهی و غفلت کنی وگرنه  در پیشگاه خداوند عزوجل گرفتار و هلاک می شوی ومن هم تو را به صورت زشتی از کار برکنار خواهم کرد ... پس در روز جمعه  ابن هرمه را دستو بده از زندان بیرون بیاورند و ۳۵ تازیانه بر او بزنید و او را در بازار بگردانید تا هرکس از او شکایتی دارد و یا حقی از او ضایع شده شاهدی بیاورد و قسمش بده و آنچه حق اوست از اموال ابن هرمه بردار و به صاحب حق بپرداز و او را با خواری و دست بسته به زندان برگردان و پای اورا در بند بگذار .(2)

بر همین اساس در ماده 36 قانون مجازات اسلامی انتشار حکم محکومیت ذکر شده و آمده : حکم محکومیت قطعی درجرائم موجب حد محاربه و افساد فی الارض یا تعزیر تا درجه چهار و نیز کلاهبرداری بیش از یک میلیارد (1.000.000.000) ریال در صورتی که موجب اخلال در نظم یا امنیت نباشد در یکی از روزنامه‌های محلی در یک نوبت منتشر می‌شود.

تبصره انتشار حکم محکومیت قطعی در جرائم زیر که میزان مال موضوع جرم ارتکابی، یک میلیارد (1.000.000.000) ریال یا بیش از آن باشد، الزامی است و در رسانه ملی یا یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود:

الف- رشاء و ارتشاء

ب- اختلاس

پ- اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی در صورت تحصیل مال توسط مجرم یا دیگری

ت- مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری

ث- تبانی در معاملات دولتی

ج- أخذ پورسانت در معاملات خارجی

چ- تعدیات مأموران دولتی نسبت به دولت

ح- جرائم گمرکی

خ- قاچاق کالا و ارز

د- جرائم مالیاتی

ذ- پولشویی

ر- اخلال در نظام اقتصادی کشور

ز- تصرف غیرقانونی در اموال عموظمی یا دولتی

الغرض، در روزهای گذشته شاهد اعلام بازداشت یکی از مسئولین دولت گذشته بودیم و این در حالی بود که اولاً جرم او اعلام نشد . ثانیاً مراحل محکومیت خود را طی نکرده بود . ثالثاً راه سوء استفاده را برای دشمنان دولت قبل برای تصفیه حساب با رییس دولت نهم و دهم باز گذاشت تا جاییکه سخنگوی دولت به جای رسیدگی به وظایف ذاتی خود ، درخواست انتشار علت بازداشت این  شخص شد .(3)

لذا این امر منجر به تهمت ها و یا حداقل قضاوت های بدون علم در بسیاری از موارد شد که خارج از به حق بودن و یا نبودن ، شائبه ی تخریب اشخاص توسط قوه قضائیه در اذهان متداعی شد و این امر ، منجر به تضعیف قوه قضائیه از طرفی گردید.

با توجه به موارد فوق انتظار می رفت قوه ی قضائیه ای که در مورد محکومیت مهدی هاشمی رفسنجانی ، تا قبل از قطعیت حکم از انتشار اسم او خودداری می کرد ، در این مورد نیز دقت لازم را به خرج می داد و این اشتباه را مرتکب نمی شد.

پ.ن : نویسنده مقاله همانطور که نسبت به اعلام اسامی متهمین (نه محکومین) معترض است ، به شدت موافق اعلام اسامی مجرمین می باشد و فرقی بین مهدی هاشمی رفسنجانی ، محمدرضا رحیمی ، بابک زنجانی ، شهرام جزایری ، و ... نمی بیند .

پ.ن۲: نویسنده در زمان آقای احمدی‌نژاد از منتقدان سرسخت حضور مشایی، رحیمی، بقایی و...(عاقلان اسامیشان را می دانند) در دولت بوده است.  


(1) اسراء 36

(2) دعائم الاسلام ص 532-533

(3) http://www.entekhab.ir/fa/news/209044


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۰۷
علی معینی